Viser arkivet for mars, 2012

Mangrove-tur.

Jeg pøser ut litt flere bilder fra utflukter vi har hatt. Internett har vært stort sett ikke-eksisterende den siste tiden, men i dag var det plutselig tilbake for fullt (=blogginnlegg igjen). Vi har også vært en tur i mangroveskogen som ligger like utenfor León, ute ved Las Peñitas. Hele området er regulert til et naturreservat, og pengene vi betalte for å få lov til å utforske skogen gikk direkte til vern og beskyttelse av området. Mangroveskog er en type skog som vokser ved saltvann, og røttene til trærne strekker seg nedover i vannet. For å komme seg inn i skogen er det båt som gjelder, da de landelige områdene stort sett enten er sump-lignende eller vanskelig å forsere grunnet tett vegetasjon.

I mangroveskogen er det mye dyre- og fugleliv, og vi så blant annet krokodiller, vaskebjørner, kingfisher, ville papegøyer og en hel del andre fugler på vår ferd gjennom den tette vegetasjonen. Etter en båttur med guide (som pekte ut alle fuglene og dyrene for oss) tok vi en pause på stranda, før vi padlet de seks kilometerene tilbake til Las Peñitas. Det var motstrøm, så padlingen tok på, men jeg og min makker fullførte hele turen. Armene og skuldrene verket dagen etter for å si det sånn. Vi fikk også med oss et godt måltid på en av de lokale restaurantene der ute, før vi dro tilbake til León.

Bildeserie med 12 bilder — bla ved å trykke på pilene

León Viejo og Laguna del Tigre

En av utfluktene vi har hatt i nærheten av León har vært et besøk til gamlebyen og en lagune med navn Laguna del Tigre. León ble opprinnelig grunnlagt noen mil unna den nåværende plasseringen, men grunnet mange vulkanutbrudd og naturkatastrofer (som de da trodde var en straff fra gud etter at de halshugget en av kardinalene) ble byen forlatt og den nye León ble grunnlagt. Gamlebyen er i dag stort sett bare ruiner, men den gir et bilde av hvordan menneskene levde i Nicaragua på 1500-1600-tallet. Etter en reise i historien dro vi videre på de humpete landeveiene, til en vakker lagune. Laguna del Tigre er oppkalt etter det dyret spanjolene trodde de så da de oppdaget lagunen, tiger. I virkeligheten var det en jaguar de så. Som de ville sagt i Asia: Same, same.

Rodeo

Helgen vi var i Ometepe ble det også arrangert rodeo med okser. Dette er veldig typisk mellom-amerikansk og nicaraguansk kultur, og vi var heldige nok til å oppleve dette med lokalbefolkningen i den lille bygda vi bodde i på Ometepe. Her er en liten introduksjon av ekte rodeo:

Oksene blir først bundet fast til en stolpe, hvor de får på seg en liten sele som rytteren/våghalsen kan til dels holde seg fast i:

Etter dette blir rytteren (som oftest en ung mann, ute etter å imponere jentene i bygda) slengt opp på okseryggen og oksen slippes fri

Så er det hei og hå:

Det hele blir overvåket av erfarne rodeomestere (og hele bygda):

Inga på tribunen:

Den lille puben:

Og ølen, med ca halvparten skum. Sjarm.

Ometepe

For noen uker siden dro vi en liten gjeng til Ometepe, verdens største vulkanske ferskvannsøy. Øya er så vakker at selv Mark Twain ble mektig imponert i sin tid. Selv om infrastrukturen var til dels manglende var det slett ikke mangel på aktiviteter, og hele gjengen fikk kjørt seg i løpet av helgen. Fem stk dro ut for å bestige en av de to vulkanene som befinner seg på Ometepe, mens jeg og Helene var på en fire timer lang ridetur i nasjonalparken på øya. Vårt mål var en stor foss, og siste stykket måtte vi la hestene stå igjen og klarte opp mange steiner for å komme til fossen. Det var virkelig verdt turen og både jeg og Helene koste oss veldig, tilbake på hesteryggen.

Helgen vi var på Ometepe ble det arrangert maraton, hvor de galeste løp opp og ned begge vulkanene. I forbindelse med maratonet var det fest i landsbyen vi bodde i, med klassisk rodeo (bilder av det kommer) og dans på kvelden. Veldig artig opplevelse!