Viser arkivet for desember, 2011

God jul.

Totoro og jeg ønsker alle en god jul fra Tokyo!

I kveld drar vi til Singapore, framme i morgen, etter en natt på kinesisk flyplass. Det blir flott!

Den kinesiske mur.

I Kina fikk vi selvfølgelig med oss den kinesiske mur, et av høydepunktene på turen. Det hadde snødd hele dagen før vi besøkte muren, så det var en glatt og snødekket mur som ventet oss. Mystisk tåke omkranset muren, heldigvis for oss lettet den noe etterhvert. Turen langs muren tok oss rundt 3 timer, inkluderte en lunsjpause. Vi tok turen opp til det øverste vakttårnet, med altfor mange trappetrinn opp (740, jeg telte på veien ned). Der fikk vi sett noe av den urestaurerte delen, virkelig verdt klatreturen opp.

Da vi var på den kinesiske mur laget jeg en liten video, mest for testing av kvaliteten på videofunkjsonen til kameraet, litt for gøy og litt for at dere skal få se hvordan det er på tur. Den delen av muren vi var på heter forresten Mutianyu.

Tokyo.

Vi er i geek heaven, altså Tokyo. Her finner man alt man kan ønske seg, og litt til. Så langt har vi blant annet besøkt Akiba, hvor det er en hel haug med elektronikkbutikker, manga og animebutikker, blinkende neonskilt, spillearkader og nuddelsjapper i en herlig blanding. Vi har også rukket innom Studio Ghiblis museum (et høydepunkt!), den berømte fotgjengerovergangen i Shibuya og shopping av altmulig; juleantrekket i boks.Vi begynner og komme i julestemning, og i dag hang vi opp våre juleønsker på en av Tokyos mange togstasjoner. Forhåpentligvis går det fint med første julefeiring borte fra familien.

De første bildene er fra Nara, hvor det var 1200 dådyr samlet på et ikke så altfor stort område. Det ene dådyret spiste først på kjettingen, før det stakk av med kartet vårt. Nam, nam. Disse dyrene ble sett på som budbringere mellom gudene og menneskene, men i dag er de vel mest en liten attraksjon. Veldig søte hvertfall!

Bildeserie med 27 bilder — bla ved å trykke på pilene

Japan.

Japan er helt fantastisk. Jeg elsker virkelig å være her og det er få ord som kan beskrive hvor utrolig kult det er å endelig være i dette landet. Helt siden jeg var 15 år og litt for opptatt av manga og animé har jeg hatt et ønske om et besøk til Japan, og at det nå har blitt virkelig er vanskelig å fatte. Japanere er veldig hjelpsomme og det er vidunderlig å omgi seg med mennesker som snakker språket jeg alltid skulle ønske jeg kunne flytende. På våre knappe fem dager her har vi rukket mye, blant annet besøk til den moderne byen Osaka, tempelbyen Kyoto og Japans første hovedstad Nara. Vi har sett mange templer, vært i Japans største bokhandel, klappet (tamme) Bambi-dådyr, spist sushi fra rullebånd, sett fine japanske slott, vandret gjennom bambusskog, møtt geishaer/maikoer (og tatt bilde med liksom-geishaer), vært på guidet tur i Kyoto, hilst på en origamimester og opplevd det finurlige fenomenet pachinko (en hel haug med mennesker som spiller videospill i en stor spillehall. Støynivået er abnormalt høyt). Jeg har lyst til å fortelle og vise dere ALT, så flott er Japan (men jeg har valgt ut noen få bilder og kortet ned på en tekst som kunne blitt himla lang).

Bildeserie med 32 bilder — bla ved å trykke på pilene

(bilder fra Nara har jeg ikke lastet opp enda, de kommer snart!)

Shanghai og Zhujiajiao

Den siste uken i Kina tilbragte vi i Shanghai, en overraskende fin by. Urban, men med særpreg også kalt Østens Paris på grunn av alle bygningene fra kolonitider. Mye minnet oss om Hong Kong, spesielt alle skyskraperne som preget byen. Midt i alt det urbane fant vi også Yuyu Garden, en typisk kinesisk hage med piletrær, kinesiske hus og små andedammer (uten noen andefamilie). Vi nøt det Shanghai og hvor lett alt kan være når byene er moderne, gikk på mange fine museer og bodde på et av de koseligste hostellene så langt (hostellet inkluderte en kjempesøt liten kattunge som løp rundt bena våre). Den siste dagen dro vi på en liten utflukt til Zhujiajiao (et navn vi aldri klarte og lære oss uttalen på, men de kinesiske tegnene husket vi heldigvis), en liten by en time utenfor Shanghai. Shanghais modernitet strakk seg aldri helt til Zhujiajiao, og resultatet er en by som ser ut omtrent sånn man forestiller seg en klassisk kinesisk by.

Bildeserie med 26 bilder — bla ved å trykke på pilene

Nå venter en nattbuss som skal ta oss til Tokyo, sayonara!

Kina i bilder.

Xian, Beijing, den kinesiske mur og Shanghai i bilder.

Bildeserie med 41 bilder — bla ved å trykke på pilene

Marble Mountains.

Her kommer noen bilder, de fleste er fra Marble Mountains, men noen er også fra et tempel vi besøkte mens vi gjorde fieldwork. Grunnen til at det kommer en hel haug med bilder og ingen tekst er at vi endelig har kommet til et hotell med raskt internett (i Osaka, Japan). I morgen reiser vi videre, så jeg benytter sjansen til å laste opp bilder i kveld.

Bildeserie med 15 bilder — bla ved å trykke på pilene

Chengdu og Leshan.

Bildeserie med 8 bilder — bla ved å trykke på pilene

Vietnamesisk bryllup

Vi forlater snart Kina, til fordel for Japan. Blogginga henger litt etter, og bilder og sånt fra Kina kommer ganske snart (håper jeg), men internett er en prøvelse i Kina. Mange sider er blokkert og mange sider er midlertidig blokkert (som denne bloggen, noen ganger kommer jeg inn, andre ganger ikke).

I dette innlegget hopper jeg litt tilbake i tid, til Vietnam og Hoi An. Vi fikk nemlig invitasjon av en av våre resepsjonister til hennes venninnes bryllup, noe vi selvfølgelig takket ja til. Dette ble mitt første bryllup, og det var virkelig en opplevelse. Midt på en åpen plass hadde de lure vietnameserene satt opp et telt, en liten scene (med keyboard og mikrofoner) og et stort antall plastikkstoler og bord. Vaglende på små plastikkstoler ble vi servert ubegrensede mengder med mat og drikke, og vi fikk stadig nye vietnamesiske venner. Selve bryllupssermonien skjønte vi ikke noe særlig av, ettersom den foregikk på vietnamesisk, men dansingen, karaoken og den generelle feststemningen som fulgte var ikke til å ta feil av. Vi måtte selvfølgelig opp og synge en sang – noe mislykket (pianisten visste ikke hvordan Barbie Girl skulle spilles), men utrolig artig. Det hele var slutt klokken åtte, da tømtes lokalet i en hast og kun den lille gjengen med skandinaviere og et lykkelig brudepar gjensto. Pernilla fanget brudebuketten og var fornøyd med det, resten av gjengen trøstet oss med San Miguel ved stranden etter vel overstått vietnamesisk bryllup.

Bildeserie med 14 bilder — bla ved å trykke på pilene

Hong Kong.

Her kommer de siste bildene fra Hong Kong. Vi fikk besøk av Lucy, vår medstudent fra Vietnam, og i den anledning tok vi turen opp til “The Peak”. The Peak er en høyde hvor man har utsikt over hele Hong Kong sentrum, med alle sine skyskrapere og blinkende lys. I tillegg var vi på flere markeder, det merkeligste var kanskje dyremarkedet, hvor de solgte akvariumsfisk i små poser, valper i små glassmontre, skilpadder i bokser og gnagere i alle former og størrelser.

Den siste uken i Hong Kong ble brukt til eksamensskriving på det store biblioteket i sentrum og det lille biblioteket ved der vi bodde, bryllup til venner av Christinas familie, leking med hunder og mer eksamensskriving.